Niin pinnallista

Olen selannut lävitse useita työnhakuun opettavia julkaisuja, etsien ohjeita kuinka pukeutua työhaastatteluun. Aika vaatimatonta on tarjonta, yleisin ohje on ’jotain siistiä’. Rohkea sana valinta, kun kohteena on nuori ensikertalainen. Jotain tosi siistii! Siis puhtaat vaatteet? Siis silitetty? Vai mitä, taivas on auki vaihtoehdoille. Ja äkkiäkös se ajatus siitä sitten lähtee.

Jo se, että miettii millaisen viestin haluaa antaa itsestään ulospäin, mielletään helposti pinnalliseksi ja ulkokultaiseksi. Joltain osin olen samaa mieltä, että ulkonäköön takertuminen on pinnallista. Toisaalta uskon sen olevan myös hyvin alkukantaista ja vaistonvaraista. Hengissä selviäminen on ihmisellekin ollut aikojen alussa kiinni nopeasta reagoinnista. Ensivaikutelma on määrittänyt onko vastassa ystävä vai vihollinen? Tämä on meillä edelleen sisäänrakennettu reagointimalli ja suureiltaosin tiedostamaton päätös, joka tehdään alle 10 sekunnissa. Siinä ajassa ei nopeinkaan puhuja ehdi vielä paljon syviä ja harkittuja mietteitään jakaa. On oltava vakuuttava, että saat mahdollisuuden tulla kuulluksi, ilman huonoa ennakkoasennetta.

Tämä on yksi syy monista, miksi ihmiset luottavat ammattilaisiin univormuissa. Palomiehen tai sairaanhoitajan tunnistaa asustaan välittömästi ja luottamus syntyy heti, vaikka suurimman hädän keskellä. Miten erilainen tilanne olisi, jos esim. lentäjää ei tunnistaisi työasusta. Pitäisi vain luottaa lentomatkustajana, että koneen puikoissa oleva kukkamekkoinen nainen on oikeasti lentokapteeni, eikä wc:n ovesta erehtynyt iloinen hassematkalainen.

Hiljattain uutisissa oli tutkimustulos ammateista joihin suomalaiset luottavat eniten ja vähiten. Ohessa TOP 10 luotettavimmista ammateista:

1. Palomiehet 97%
2. Lentäjät 96%
3. Sairaanhoitajat 94%
4. Apteekkarit 93%
5. Poliisit 92%
6. Opettajat 90%
7. Lääkärit 89%
8. Taksinkuljettajat 84%
9. Maanviljelijät 82%
10. Papit 72%

Huomattavaa on, että vasta kuudennella sijalla on ns. vapaa-asuinen ammattilainen eli opettaja. Tämän tutkimuksen perusteella, työelämän pukeutuminen peilautuu hyvin eri valossa. Uskallan väittää, että valtaosa yhteiskunnassamme toimivista ja erityisesti menestyvistä yrityksistä, toimialalasta riippumatta, rakentuu luotatettavaan mielikuvaan. Hitto vie, ihmisethän hakevat luotettavuutta tamponeista ja autonrenkaista lähtien kaikkeen mahdolliseen. Jos henkilöstöstä, eritoten myyntihenkilöstöstä, ei tule luotettavaa mielikuvaa, kuinka luotettava on tuote/palvelu?

Takaisin pinnallisuuteen. Luotettavaa mielikuvaa ei toki vain vaatteilla rakenneta, mutta sen saa enemmän kuin helposti sillä rikottua. Jokin verran olen kouluttanut nuoria/uusia työntekijöitä sekä työhakuun että työntekoon ja yhtä asiaa olen aina painottanut ylitse muiden. ’Ole ammatillisesti vakuuttava ja opettele olemaan persoonallinen sekä puhumalla että kirjoittamalla, luota vain omaan ulkonäköön, jos haet aikuisviihteen palvelukseen.’ Pinnallista on kun oman ammattitaidon, koulutuksen ja kokemuksen itse mitätöi ulkoisilla tekijöillä. Valitettavasti sitä näkee surullisen paljon, ei luoteta omaan osaamiseen, vaan yritetään epätoivoisesti luottaa epävarmasti rakennettuun viehätysvoimaan.

Tässä on työnantajilla ja esimiehillä iso vastuu, johon Suomessa harvoin uskalletaan tarttua. Kuinka monen esim. myyntiedustajan kanssa käydään lävitse henkilökohtaisen mielikuvan rakentumista ko. myyntityöhön soveltuvaksi. Uskalletaanko työntekijälle kertoa selkeät työpaikan pukeutumissäännöt heti ensimmäisenä päivänä. Kyllä ja ei. Helposti valitetaan selän takana ja pohditaan, että kukahan sanoisi tolle palvelupäällikkö Peralle, että asiakkastapaamisissa ei saisi käydä crocseissa? Saman toimiston kerrossiivoojalla voi taas olla todella yksilöidyt ja tarkat pukeutumisen ja hygienian ohjesäännöt noudatettavana. Kumpikin edustaa yritystään, mutta vain toinen yritys on ymmärtänyt ottaa työnantajan vastuun luotettavan ulkoisen mielikuvan rakentamisesta.
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s