Mihin rooliin tänään pukeutuisin?

Mikään ei tänä päivänä saa suomalaista hymyilemään yhtä leveästi kuin kauan odotetut positiiviset talousuutiset. Viime aikoina niitä tarjoilevat lähinnä huppari-puseroiset miehet. Kaivattu tuulahdus talousuutisiin.
Kiinnitän huomion tietysti peliyhtiöiden taidolla rakennettuihin mielikuviin. Voimakkaasti meille tarjoillaan eri medioissa kuvaa rennosta, huolettomasta, mukavasta ja erittäin kotoisasta yrittämisestä. Sopii tietysti hienosti yritysten toimialaan ja mielikuvaan heidän tuotteista. Todellisuus on tuskin kuitenkaan ihan niin huoletonta, mutta työmetodit ovat varmasti toiset kuin se mihin olemme aiemmin tottuneet. 
Omaperäisiä ja menestyneitä ihmisiä ja tuotteita aina kopioidaan. Toiset kutsuvat sitä imartelun korkeimmaksi asteeksi ja toiset suoraan varastamiseksi. Tekijänoikeudet ovat osittain kimurantti asia ja vaikuttavat voimakkaasti siihen mitä pidetään yrityksen kilpailuetuna ja vahvuutena. Pelin, kuvan tai esim. tekstin luvaton kopioiminen on laitonta. Erikoista on, että vaatemallin kopioiminen taas ei ole, mutta logon kopioiminen on ja tämä on syy, miksi vaatemerkit haluavat voimakkaasti brändätä sekä suojata tuotemerkkinsä käytön. Ei isojen logojen käyttö vaatteissa ole sattumalta trendi.
Tyyliä ei voi suojata kopiointia vastaan. Ihailtuja ja menestyneitä kopioidaan ja nostetaan esikuvaksi, mutta missä menee hyvän maun raja työmaailmassa? Milloin kopioimisesta tulee tökeröä aikuisten roolileikkiä muistuttava peli? Miten helposti se viestii huonosta itsetunnosta ja epävarmuudesta. Vai kertookohan se vain rehellisesti toiveesta menestyä samoin ja tulla hyväksytyksi? Taitaa kertoa.
Viimeistään siinä vaiheessa kun pääministeri esiintyy virallisissa edustustehtävissä hupparissa, tulisi alalla ymmärtää, että se mielikuva on nyt tyhjäksi lypsetty. Mielikuva menestyksestä on aika raamittaa uudelleen, jos haluaa lanseerata tuotteensa uutena ja tuoreena. Originellit ideat ovat yritysmaailmassa valttia ja itsensä brändääminen paljon kopioidulle idealle harvoin kantaa kovin pitkälle.
Facebookin perustaja Mark Zuckeberg ei tainnut aloittaa trendiä, mutta hän teki kuitenkin hupparista, t-paidasta ja lenkkareista hyväksyttävän pukukoodin omalla genrellään. Trendin seuraajista ei ole ollut puutetta, alasta viis. Niin, jos olet mies, naisille on työmaailmassa hiukan tiukemmat pukeutumissäännöt. Kolikon toisella puolella on miljoonia työuraansa aloittelevia, joilla on huppari yhdistettynä linttaan astuttuihin lenkkareihin, kuluneet farkut, huono ryhti ja energiaa juomaa kuluu litratolkulla. Piin kova ammatilainen? Kenties, mutta ei ehkä kaikkien mielestä. Kannattaa miettiä, oletko samalla kartalla vastapuolen kanssa. 
Ulkopuolinen saattaisi äkkiä uskoa, ettei Piilaaksossa katukuvassa erota uraansa aloittavaa suunnittelijaa tuhansia työllistävästä toimitusjohtajasta. Näin ei kuitenkaan ole, myös siellä on oma hauska pukukoodin hierarkiansa. Lue lisää netti-artikkelista!
Jokaiselle reaktiolle on vastareaktio, niin myös rennolle pukeutumiselle. Kaikki ovat jo Suomessakin tuttuja termille Casual Friday. Käytännössä se tarkoittaa hiukan rennompaa työskentelyä perjantaisin, erityisesti aloilla, joissa yleisesti arjessa vallitsee tiukempi pukeutumis- ja käytöskoodi. Käytännössähän se tarkoittaa farkkuja ja lounaalla lasi viiniä. IT-maailmassa kun ollaan arjessa vallan rennosti, uudeksi trendiksi on tullut viettää Formal Fridaytä, eli juhlistaa työviikon päättymistä astetta perinteisimmin ja virallisimmin pukeutumalla pukuun ja lasillisella shampanjaa. Ei huono! 
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s