Hyvä yrittäjä, tule strategialeirille Ankkalammelle!

Moniko tuntee Disneyn luovuusstrategian eli Walt Disney’s Strategy of Genius? Kohtuullisen moni, luulisin. Moniko muistaa käyttää tätä oman strategian tai suunnitelmien viilaamiseen?  Aika harva, sanoisin. Liian usein luovien ihmisten, ja luen siis tässä tilanteessa myös yrittäjät luoviksi toimialasta riippumatta, ideat jäävät pyörimään vain ideoinnin tasolle. Ne eivät konkretisoidu todelliseksi suunnitelmaksi. Miksi? Siksi, että annamme kritiikin tappaa luovat ajatukset.
Esimerkki. Matti ideoi palvelutuotteen. Matti näkee idean toimivana ja kehittelee sitä mielessään. Matti puhkuu intoa. Rutiinihommat hoituvat kuin itsestään, koska Matilla on nyt visio tulevaisuudesta.
Realistina Matti pyrkii viemään ideansa toteutuksen tasolle. Yrityksen peruskysymykset nousevat esiin. Kuinka, kenelle, missä ja miten? Paniikki alkaa iskeä, jos kysymyksiin ei löydy heti vastausta. Pienen työstämisen jälkeen, vastaukset löytyvät ja mieli rauhoittuu. Matti näkee jo oman yrityksensä mielessään todellisena ja toteutuskelpoisena.
On aika kohdata Arvioija. Kritiikki iskee suoraan idean sydämeen. Epäilys sokaisee ja rohkeuden puute lamauttaa. Matti ei uskottavasti kykene perustelemaan itselleen enää syitä, miksi lähteä yrittämään. Yrittämättä jättäminen on helpompaa. Mikään tai kukaan ei pysty takaamaan onnistumista. Matti päättää jättää yrittämättä.
Miten Disneynistä olisi tässä kohtaa hyötyä? Kukaan ei voi liike-elämän lainalaisuuksia muuttaa, vain kannattava liiketoiminta lopulta kannattaa. Luovuusstrategian etu Matille olisi siinä, että Matti tunnistaisi itsestään niin Ideoijan, Realistin kuin Arvioijan ja tunnistaisi myös kunkin antaman informaation todelliseksi. Ideointi ja haaveilu antavat aivan yhtä paljon infoa yrittämisestä kuin realistinen arviointi. Ilman ideaa ei kannata lähteä yrittämään ja ilman kritiikkiä ei tulisi muutos- tai parannusideoita.
 
Disneyn prosessin voi määrittää esim. kolmeksi huoneeksi; idea-, toteutus- ja kritiikkihuoneiksi. Huoneiden edessä on ns. näköalapaikka, johon mennään aina huoneissa käynnin välillä. Kun uskaltaa katsoa luovaa ideaa tasapainoisesti kolmen huoneen antaman tiedon kautta rauhassa, pienen välimatkan päästä, on villeimmilläkin ideoilla mahdollisuus kehittyä toteutettavaksi ideaksi.
Disneyn luovuusstrategia on hyvä työkalu yrittäjälle, mutta myös muille. Se auttaa pitämään kiinni haaveista, näkemään toteutus realistisena ja kehittymään kritiikin myötä. 
Jos koet olevasi tienhaarassa työelämässä ja muutoksen pelko ajaa sinua enemmän kuin haaveet ja suunnitelmat, ota yhteyttä! Imagokouluttajana palveluihini kuuluu myös henkilökohtainen ohjaus!

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s