Toimiston nalkuttajat ja nillittäjät kuriin.

Tällä viikolla vietettiin valtakunnallista hyvän käytöksen teemaviikkoa kouluissa. Opetushallitus on onneksi herännyt, että tapoja, suvaitsevaisuutta ja vuorovaikutusta voi ja pitää opettaa. Miten on tilanne työpaikoilla? Tunnistatko millaiset käytöstavat ovat työpaikallasi hyväksyttäviä ja missä asioissa sinulta odotetaan suvaitsevaisuutta?  Kokemukseni perusteella tässä on kolme eniten yleistä napinaa aiheuttavat.

  1. Ilveily. Ajat ovat haastavat ja kaikilla on eriäviä mielipiteitä työnmäärästä, toimintatavoista, aikatauluista, kollegoista ja johdon ratkaisuista. Eriävän mielipiteen voi hyvin tuoda rakentavasti esille, jos vain kantti kestää. Teatraalinen silmien pyörittely, tuhina, naaman vääntely, selän takana kuiskiminen ja uhoaminen eivät kuulu aikuisten työpaikoille. Se käytös, mikä antoi aikoinaan vääristyneen vallantunteen koulun välitunnilla, tekee sinusta työpaikalla senioiripissiksen ja keskenkasvuisen nillittäjän. Passiivis-aggressiivinen käyttäytyminen antaa viestin avuttomasta, kateellisesta, itsepäisestä, toiminta- ja yhteistyökyvyttömästä henkilöstä ja sitähän sinä et ole, toivottavasti.
  2. Oman yksityiselämän eläminen äänekkäästi työpaikalla. Kaikilla meillä on yksityiselämässä laskuja ja nousuja. Tässä asiassa useimmat ovat  omavaraisia. Jos jaat työpaikalla loputtomasti omia avio-ongelmia, lapsen kasvattamishaasteita, uuden parisuhteen hurmosta tai remonttimurheita, alkaa se lopulta syömään sinun uskottavuutta työpaikalla. Jos olet selvästi ylikuormitettu kotiasioista, miten kestät työsi tuomat haasteet? Muistaako kukaan enää sinun osaamista? Omien ongelmien oksentaminen työkavereiden niskaan, vie myös heidän voimat ja halun tehdä töitä kanssasi. Mieti itseksesi, mihin olisi hyvä vetää yksityisyyden raja.  En ole täysin sokea myöskään omille virheilleni, joten tässä tulee julkinen anteeksipyyntö entisille työkavereille, moni on saanut kuulla elämästäni enemmän kuin olisivat halunneet. Anteeksi, ihminen on oppivainen halutessaan.
  3. Sotkuisuus. Kyllä, tiedät ketä tarkoitan! Jokaisessa työpaikassa tuppaa olemaan se, joka olettaa, että äitee edelleen kävelee perässä siivoamassa. Siisteys on laaja käsite, tiedän. Usko pois, että sinunkin työpaikallasi se menee sen tiukimman määrityksen mukaan. Tämä koskee keittiötä, vessaa ja muita yhteisiä tiloja kuten kopiointihuonetta. Jos et kunnioita tätä, herätät auttamatta närää työkavereittesi keskuudessa. Samalla se mahdollisesti haittaa ratkaisevasti muiden halua tehdä kanssasi yhteistyötä ja mitätöi arvostustasi työpaikalla.

Tässä minun top 3 närää aiheuttavaa tapaa/käytöstä. Mitkä ovat omat ärsykkeesi ja ennen kaikkea, miten asian saisi mielestäsi ratkaistua työpaikallasi?

Kiitos vielä sinulle lukija, olet selvästi löytänyt uuden blogi-osoitteeni, klikkaathan itsesi seuraajaksi!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s