Vieraiden silmille hyppiminen kielletty!

Jotta haluamamme imago tai viesti on vieraan ihmisen tunnistettavissa välittömästi ensikohtaamisessa, on meidän tarkasteltava antamaamme viestiä vieraan ihmisen silmin.

Ensivaikutelman merkitys kasvaa kokoajan, mitä vahvemmin me vaikutamme digitaalisessa yhteiskunnassa. Pyrimme määrittämään osaamisemme ja julkisen kuvamme voimakkaasti ja hallitusti digitaalisesti. Kohdatessa silmetysten, meidän ensivaikutelman on vastattava siihen mielikuvaan, jonka olemme diginä antaneet osaamisestamme. Jos raudanlujan, tehokkaan ja ammmatimaisen viestin antaja on henkilökohtaisessa kohtaamisessa vaikutelmaltaan epävarma, huolimaton ja epäluotettava, ristiriidan epäilevä siemen on kylvetty.

Kun haluamme ottaa itse vastuun antamastamme viestistä, on hyvä lähteä ensin omasta ensivaikutelmasta.  Mitä haluan viestiä sanatta, kun astun esim. neuvotteluhuoneeseen? Kun oma vaikutelma on kohdillaan ja se vahvistaa meidän jättämää muistikuvaa osaamisesta työelämässä.

Asenne tarttuu
Epävarma asenne esim. omaa ulkonäköä tai osaamista kohtaan tarttuu pahimmillaan muihinkin. Muita ei kiinnosta miksi, vaikka mahdollisesti tunnistavatkin asenteesi. Esimerkiksi työhaastattelutilanteessa ensivaikutelma sinun ammatillisesta uskottavuudesta saattaa jäädä ristiriitaisena haastattelijan mieleen. Ensivaikutelmaa harkitessamme kannattaa myös muistaa muiden odottavan ensisijaisesti vastaavaa asiantuntijuuttamme, jonka olemme itsestämme luonneet esim. Linkedinissä.

Vaatteet vaikuttavat ja vahvistavat

Asukokonaisuus kertoo paljon enemmän meistä, kuin itse uskallamme ajatella. ”Vaatteet on mun aatteet” lauloi aikoinaan Maukka Perusjätkä. Vaikka emme itse kokisi vaatevalintojamme tärkeäksi, on se silti vahva visuaalinen viesti persoonastamme ulkopuoliselle. Kuulee usein sanottavan, että eiköhän sillä osaamisella ole työelämässä kuitenkin suurempi merkitys kuin vaateilla. Tottakai! Silti pukeutuminen on aina viesti, riippumatta siitä kuinka paljon itse valitsemme ottaa vastuuta siitä. Jos haluamme viestiä uskottavasti osaamisestamme, on sen myös oltava ulkopuolisen helposti tunnistettavissa. Aivojen ja silmien välillä on eniten hermoratoja ja kiistatta se mitä näemme, vaikuttaa siihen mitä ajattelemme.

Ole mitä puhut
Ei ole olemassa mitään selvää kaavaa, kuinka olla yhtä uskottava kaikilla alueilla ja toimialoilla. Terve järki tulee tässä isoksi avuksi. Jos puhut hyvinvoinnista ja painonhallinnasta, on sinun todentotta näytettävä hyvinvoivalta ja sopusuhtaiselta eli sinun pitää näyttää näiden asioiden olevan kohdallasi hallinnassa ja siksipä voit puhua uskottavasti asiasta. Mustat pussit silmien alla, helmeilevä hiki otsalla ja selvä ylipaino viestivät ristiriitaisesti viestisi kanssa ja valitettavasti ihminen uskoo enempi silmiään kuin korviaan.

Asia vai persoona edellä?
Jos sanomasi pohjaa vahvasti tai täysin faktaan, silloin esille tarvitsee nousta vahvasti asiasubstanssi. Kun puhutaan rahoitus-, talous-, vakuutus-, lääke- tai hoitoalan osaajista, kyse harvoin on puhujan persoonasta vaan painotus on puhtaasti asiassa. Eli merkitystä ei ole niinkään sillä kuka viestin tuo, kunhan viesti tulee oikein ymmärretyksi ja faktat eivät sekoitu esiintyjän persoonallisuuteen. Toki vuorovaikutuksen tarvitsee olla henkilökohtaista ja yksilöllistä, mutta sen tavoiteena pitäsi olla oman viestin vahvistaminen. Verouudistuksesta puhuvan lakimiehen pitää tuoda esiintymiseensä oman persoonansa, mutta erittäin tarkkaan huomioida myös vastuunsa asiaviestin perille menosta. Jos asiakas ei pysty keskittymään asiaan, on jäävä muistikuva osaamisesta huonosti tunnistettava. Osallistujan kannalta tilaisuuden anti ei ehkä täytä odotuksia ja jatkossa lakimiehen imago kärsii uskottavuuden puutteesta.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s