Älä katso peiliin, katso asiakasta!

Onko kenenkään henkilökohtaista vaikutelmaa oikeutta arvioida? Oletko itse valmis vastaanottamaan palautetta kyvystäsi verkostoitua yritystilaisuuksissa, esiintymisestäsi asiakkaiden edessä tai antamastasi vaikutelmasta vaativissa asiakastapaamisissa? Myönnän heti, se ei ole helppoa kummallekaan osapuolelle ja ilman esimiehen asianmukaista ennakkovalmistelua, keskustelu saattaa helposti päätyä väärille raiteille tai olla kerttakaikkisen asiatonta. Lopulta kysymyshän on siitä, kenen ongelmaksi palautteen puute ja taitojen vahvistamatta jättäminen koituu? Yleensä sinun ja erityisesti yrityksen. Yritysten nauttimaa arvostusta, luottamusta ja mielikuvan voimaa arvioidaan säännöllisesti ulkopuolisten tahojen tekemänä. Lopulta kuitenkin vain asiakaan ratkaisut merkitsevät ja niihin päätöksiin vaikuttavat vahvasti henkilökohtaiset kohtaamiset.

Vuodenloppu on loistava henkilökohtaisen välitilipäätöksen paikka. Kuinka moni on kysynyt itseltään suoraan, millaisen vaikutelman uskon antavani kohtaamisissa? Kuinka vaikutelmani vaikuttaa saamaani ammatilliseen arvostukseen alalla ja mahdolliseen etenemiseen liike-elämässä? Millaisen tunteen herätän asiakkaissa? Jälkiviisaana ei kannata miettiä, että olisihan asiasta voinut ottaa konkreettisesti vastuun ja kehittää taitoja. Kyseenalaista ”kotoa opitut taidot” ja maalaisjärki liike-elämässä ja haasta itsesi seuraavalle tasolle. Nuori minä, olisi kenties kysynyt, miksi osaamistani ei huomioida tai arvosteta yhtä paljon kuin minihameitani? Loppu hyvin kaikki hyvin, minä ja hameeni kasvoimme lopulta mittaamme.

Me jaksamme sinnikkäästi uskoa työelämässä kahteen väittämään.

  1. Vain konkreettisella asiaosaamisella ja koulutuksella on merkitystä työelämässä.
  2. Ihminen pystyy kouluttautumaan ja kehittymään vain tekniikan, tieteiden ja ammatillisen osaamisen saralla.

Ylennyksiä ei anneta aina penaalin terävimmälle, eikä menestyvät yritykset tarjoile aina parasta teknistä osaamista. Ammatillisessa arvostuksessa on kyse paljon muustakin kuin substanssiosaamisesta. Suuri merkitys on sillä, kuinka viestität sanattomasti osaamisestasi. Sen on oltava muiden helposti tunnistettavissa olevaa asennetta omaa osaamista kohtaan. Silloin sinut koetaan asiantuntijaksi. Myös meidän käytös vaikuttaa ratkaisevasti, kuinka luotettavaksi ja yhteiskykyiseksi meidät koetaan. Vanha sanonta kynttilästä vakan alla on edelleen totta. Oma vakka, oma vika, jos poroksi palaa.

Olet onnekas, jos saat asiallista ja asiantuntevaa palautetta antamastasi vaikutelmasta. Sinuun ja yritykseen selvästi panostetaan tulevaisuudessakin. Toivottavasti saat myös tukea näiden taitojen kehittämiseen. Ihmisen on mahdollista oppia sosiaalisia käytöstapoja, verkotoitumista ja esiintymistä, ujonkin. Aikuisena kysymys on ajatuksesta, uskomuksista ja arvostuksesta.

Liike-elämän pukeutumisessa, käytöstavoissa ja sanattomassa viestinnässä kyse on siitä erosta, millaisen viestin annamme omasta mielestämme ja kuinka sinut todellisuudessa nähdään. Onko muodikkuudella, sukupuolella ja tuotemerkeillä asiakkaan silmissä merkitystä? Ei. Merkitystä on tilanteen mukaisella, ajankohtaisella ja huolitellulla olemuksella, koska silloin annat viestin, että sinun henkilökohtaiset asiat ovat hallinnassa. Keskityt työssäsi asiakkaaseen ja ratkaisemaan hänen haasteet.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s